Voorbeeldverhalen

Software van Owlin geef klant gedetailleerd inzicht in online data

Sinds de digitalisering van de samenleving groeit de hoeveelheid online content exponentieel. Topic Evolution van de Amsterdamse start-up Owlin maakt deze enorme berg data inzichtelijk met geavanceerde software die hoofd- en bijzaken van elkaar kan onderscheiden. Een klant bepaalt zelf welke informatie voor hem interessant is, op welk type platform de relevante informatie bijeen wordt gebracht en hoe dit wordt gevisualiseerd. Topic Evolution wordt via de MIT-regeling ondersteund door topsectoren HTSM en Creatieve industrie.

Wie: Owlin, Social Honey, topsectoren HTSM en Creatieve Industrie
Wanneer:  2014
Bijdrage topsector: € 190.500

Lees hier het hele verhaal.

Koel-Flex helpt koelsystemen energie besparen

Koel-Flex is product van Saint Trofee, een innovatief bedrijf dat slimme technologie op het gebied van koelsystemen maakt.  “De Koel-Flex” is bedoeld voor koelingen en diepvriezers in supermarkten. Het ingebouwde systeem zorgt voor de beste energieprijs voor koelen en tegelijkertijd dat de uiterste temperatuur limieten steeds worden gehandhaafd. Het levert een supermarktondernemer een kostenbesparing per koeling van 12% op.

Lees hier het hele verhaal.

Kruidenaer, sneller groeiproces en enorme besparingen door teelt op water

De Kruidenaer teelt kruiden zoals basilicum, munt en bieslook op water i.p.v. op het land of in de kas. Het bedrijf maakt gebruik van kunststof drijvers met plantjes die in een waterbassin van 8500m2 worden geplaatst. De methode zorgt voor een sneller groeiproces ( 7 weken in plaats van 11 tot 12) en een enorme besparing op energie, grondstoffen en - in de toekomst - arbeid.

Geen onkruid,  geen gewasbescherming meer en maar één keer verpotten:  Dat betekent 30 cl potgrond tegen 1 liter voorheen.

Wie: De Kruidenaer, Ettenleur,  proeftuin Zwaagdijk, Stan van Eekelen, Botman Hydrophonics, ZLTO en de topsector T&U.
Wanneer: vanaf 2015 (2e MIT-ondersteuning)
Budget 2e fase: € 146.100

Zie voor meer informatie de website van De Kruidenaer.  

StoneCycling en TNO ontwikkelen CO2-neutrale baksteen van afvalmateriaal

StoneCycling bedenkt een innovatieve baksteen van sloopafval die niet de oven in hoeft. De CoolBrick. Het doel is een (bijna) CO2-neutrale baksteen met naar verwachting veel lagere productiekosten.

Het bedrijf is bezig om afvalverwerkers en producenten van bouwmaterialen te enthousiasmeren om de CoolBrick door te ontwikkelen en vervolgens een kleinschalige productie op te zetten. De bouwmarkt in Nederland begint aan te trekken, waarbij vooral het aantal duurzaamheidsprojecten fors toeneemt.

Wie: Cool Brick, TNO en  topsector Creatieve Industrie
Wanneer:  oktober 2015 – januari 2016
Bijdrage topsector Creatief via MIT: € 36.000

Zie voor meer informatie de website van Cool Brick.

Virtueel passen vermindert aantal retourzendingen

De bedrijven Emaldo en Prestage Magazine ontwikkelen in het kader van het project ‘Online kleding die wel past!’ een virtuele bodyscanner voor het virtueel passen van kleding.

Steeds meer mensen kopen hun kleding online. Veel van die kleding gaat retour. Deze ontwikkeling zorgt voor veel minder retourzendingen. Deze bodyscanner werkt met behulp van een Microsoft Kinect-camera en geavanceerde 3D-techniek.

Wie: Emaldo, Prestage Magazine 
Wanneer: Van januari 2015 tot en met december 2015
Budget: € 190.000, waarvan € 57.000 onder MIT subsidie binnen topsector Creatief

Zie voor meer informatie de website van Emaldo.

iSHARE

Dit systeem helpt om ladingen te volgen voor alle betrokken partijen als de verladers, douane, de afnemer, de verzender. Een doorbraakproject  van de topsector Logistiek. Van Neutraal Logistiek Informatie Platform ; een project dat simpele en gecontroleerde digitale gegevensuitwisseling in de sector Transport & Logistiek mogelijk maakt.

Sinds juni 2016 ontwikkelen publieke en private partijen gezamenlijk een uniforme set van afspraken voor identificatie, authenticatie en autorisatie. Dit afsprakenstelsel zal voor iedereen in de sector bruikbaar én toepasbaar zijn: voor alle modaliteiten, publieke en private partijen, grote en kleine ondernemingen.  Daarbij is het uitgangspunt dat organisaties zelf besluiten óf en met wie ze welke data delen.

Zie voor meer informatie de website van iShare.